"ولفگانگ وینگارت" از بانیان طراحیِ ساختار شکن در سوییس

"ولفگانگ وینگارت" Wolfgang weingart، در حیطه ی تایپوگرافی از بانیان طراحیِ ساختار شکن محسوب می شود.
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر :  ۱۱۰۰۲۵

 

"ولفگانگ وینگارت" Wolfgang weingart، در حیطه ی تایپوگرافی از بانیان طراحیِ ساختار شکن محسوب می شود. او طراح گرافیک شناخته شده بین المللی اهل سوییس است و به عنوان پدر موج نوی تایپوگرافی سوییس مطرح شده است.

"وینگارت" در آکادمی مِرز در اشتوتگارت آلمان حروفچینی، چاپ مشبک و چاب چوب را فرا گرفت. و دوره سه ساله کارآموزی حروف چینی دستی را گذراند.

ویژگی های مشخص پوسترهای "وینگارت" عبارتند از حاشیه های پهن و قاب بندی های تصاویر، صفحات ساخته شده با استفاده از عکس برداری ماشینی و چیدمان لایه ای تصاویر بر یکدیگر که مشخصه ی متمایز کننده ی آثار پست مدرن از مدرن می باشد. "وینگارت" در آثارش بیش تر از حروف بدون سریف، حروف زیرخط دار و نیز حروف منفی استفاده کرده است. بهره گیری از بلوک های زیرنوشتار و نیز فرم های هندسی به خصوص مستطیل از دیگر مواردی هستند که در آثار "وینگارت" دیده می شوند.

 

 

دگرگونی تایپوگرافی و طراحی گرافیک از زمینه مدرن به پست مدرن، در میانه ربع آخر قرن بیستم رخ داد. با در نظرگرفتن این تغییر، "ولفگانگ وینگارت" طراحی است که دوره کاری اش از این دو مرحله عبور می کند و یکی از مشهورترین متفکران در مورد آینده طراحی به شمار می رود.

"وینگارت" در پیامهای گرافیکی، طرفدارِ شیوه گوتنبرگ بود، بدین معنا که طراح چون چاپگران حروفچینی اولیه باید در تمام فرایند کار شامل: مفهوم، حروفچینی، تولید پیش از چاپ و چاپ دخالت داشته باشد، تا از تحقق تصوری که پرورانده مطمئن گردد. زمانی که الگوبرداری از ابتکارات "وینگارت" در جریان اصلی طراحی گرافیک پدید آمد، او به عرصه های تازه ای از جمله یافته های رایانه ای از سال 1984 به بعد دست یافته بود.

وی در سال 2000 م. کتاب "روش تایپوگرافی من، بازنگری بر ده مقطع" را منتشر کرد.

تعدادی از آثار این هنرمند را در گالری ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر